تاریخچه برج

حسین امانت، طراح برج آزادی

حسین امانت (متولد 28 شهریور 1321) طراح و معمار ایرانی است. معروف‌ترین اثر حسین امانت برج آزادی است که در شهر تهران قرار دارد و به عنوان «نماد پایتخت» شناخته می‌شود.

حسین امانت، طراح برج آزادی

حسین امانت در یک خانواده بهایی به دنیا آمد. پدرش موسی امانت و برادرش دکتر عباس امانت هستند. خانوادهٔ پدر حسین امانت اهل کاشان بودند و از طرف مادر نیمه همدانی-نیمه کاشانی است. حسین امانت دانش‌آموخته دانشکدهٔ هنرهای زیبا دانشگاه تهران و از شاگردان حیدر غیایی و هوشنگ سیحون بوده‌است. حسین امانت در سال تحصیلی 1339-1338 از دبیرستان البرز در تهران دیپلم رشته ریاضی فیزیک را گرفت. برادرش عباس امانت در سال تحصیلی 1345-1344 از دبیرستان البرز در تهران دیپلم طبیعی گرفت.

حسین امانت طراح برج آزادی در تهران است که به مناسبت یادبود جشن‌های 2500 سالهٔ شاهنشاهی ایران و به عنوان نمادی از «ایران مدرن» و نشانی از «دروازه تمدن بزرگ» در اواسط قرن چهاردهم هجری خورشیدی ساخته شد. وی برندهٔ مسابقهٔ طراحی ای شد که در سال 1345، با عنوان «آگهی مسابقه طرح ساختمان شهیاد آریامهر» در نشریات زمان چاپ شده بود. او همچنین طراح و معمار ساختمان‌های اولیهٔ دانشگاه صنعتی شریف و بسیاری از سازه‌های دیگر در ایران و جهان است.

به گفته حسین امانت، تهیهٔ سنگ‌های این برج به دلیل پیچیدگی در نوع انحنای پایه‌های برج، کار سخت و پیچیده ای بود و برای رفع این مشکل به «غفار داورپناه»، پدر سنگبری نوین ایران و صاحب کارخانه سنگبری «ساخارا»، روی آورد و توسط غفار، با قنبر رحیمی آشنا گشت تا بهترین و مرغوبترین سنگ ها را از دل معادن سنگ انتخاب کنند. نصب سنگهای برج نیز به عهدهٔ «محمد علی قدسی»، صاحب کارخانه‌های سنگبری «اتفاق» و «اتفاق نو»، گذاشته شد.

موارد مشابه
میدان آزادی در دل تاریخ معاصر
میدان آزادی بیشتر شهرتش را مدیون برج بزرگ جاخوش‌کرده در میانه خود است. برجی که در سال 1349 ساخته شد و نماد تهران و شاید هم بهتر است بگویم نماد ایران در سطح جهان است.
داستان ساخت برج آزادی
ایده، طرح، پلان، فرم و کانسپت به کار رفته در معماری برج آزادی همگی از نقاط قوت این بنای زیبا به شمار می روند. هارمونی الگوها و نقش و نگار طاق زیر پایه ها از زیباترین و جسورانه ترین اقدامات معماری ایران به شمار می رود.
برج آزادی را بیش‌تر بشناسید
ســفری از عمق تاریــخ و هـــنر
تا فـــــــراز شاهــــــکار مــعماری
معرفی برج آزادی
مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی
تمامی حقوق متعلق به مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی می‌باشد.
صفحه اصلی
ورود | ثبت‌نام
رویدادها
خرید بلیط
رزرو سالن
معرفی برج
تور مجازی
چندرسانه‌ای
تماس با ما