معرفی برج آزادی

معرفی برج آزادی

برج آزادی دارای 4 پایه می‌باشد که فونداسیون هرکدام از پایه‌ها، 5 متر زیر سطح زمین فرو رفته‌اند. برج آزادی در برابر زلزله ای به وسعت 7 الی 5/7 ریشتر مقاوم می‌باشد.

معرفی برج آزادی

در سال 1345، فراخوان طراحی برج نمادین شهر تهران با نام گذشته شهیاد آریا مهر داده می‌شود. یکی از شرایط واجد برای طراحی سازه این است که طرح نباید بیشتر از 45 متر باشد (به علت مجاورت با  فرودگاه مهر آباد) مسابقه در سال 1345 برگزار می‌شود و در این مسابقه از اساتید کارکشته و مطرح در حوزه معماری از کشور ایران و کشورهای خارجی داوری می‌‌کنند. بین شرکت کنندگانی که طرح خود ارائه می‌دهند، طرح یک جوان 24 ساله به نام آقای حسین امانت؛ فارغ التحصیل رشته معماری از دانشگاه تهران برنده مسابقه می‌شود. برج ازادی سه سال بعد در سال 1348 شروع به ساخت می شود و طی دو سال و نیم در سال 1350 ساخت آن به اتمام می‌رسد؛ شروع ساخت اردیبهشت 1348 و پایان ساخت 24 مهرماه 1350 بهره برداری 26 مهرماه 1350می باشد.

برج آزادی ساخته شده است که ما را یاد شاه بیاندازد. اما 7 سال پس از ساخت با ورود امام خمینی (ره) به ایران به نماد آزادی ملت ایران تبدیل شد. آقای امانت در مصاحبه ای گفتن که خیلی خوشحشالند که اینجا دیگر شهیاد نیست و میدان آزادی است و به نماد آزادی ایران تبدیل شده است.

آقای حسین امانت، در طراحی برج آزادی ترکیبی بین معماری قبل و بعد از اسلام (عبادت گاه های ایرانی) و معماری مدرن استفاده کردند که شامل موارد ذیل می باشد:

 

موارد مشابه
تالار اقوام
تالار اقوام با این هدف طراحی شده است که آثاری از اقوام مختف ایران زمین به عنوان نماد در این قسمت گذاشته شود.
تالار ایرانشناسی
تالار ایران شناسی ماکتی مینیاتوری از نقشه ایران در دهه 1340 است که توسط شرکت آرت سنترم (مرکز هنرهای زیبا چک اسلواکی) ساخته شده است.
کافه گالری
کافه گالری تنها قسمتی از مجموعه آزادی محسوب می‌شود که از نور طبیعی در طراحی آن استفاده شده است.
برج آزادی را بیش‌تر بشناسید
ســفری از عمق تاریــخ و هـــنر
تا فـــــــراز شاهــــــکار مــعماری
معرفی برج آزادی
مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی
تمامی حقوق متعلق به مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی می‌باشد.
صفحه اصلی
ورود | ثبت‌نام
رویدادها
خرید بلیط
رزرو سالن
معرفی برج
تماس با ما